IOTC
دوشنبه / ۷ مهر ۱۴۰۴ / ۱۲:۵۶
سرویس : عمومی
کد خبر : ۶۷۵۶
گزارشگر : ۳۱
سرویس عمومی

پیشرفت ملی در بومی‌سازی شناورهای مقابله با آلودگی به همت پایانه‌های نفتی ایران

پروژه ساخت نخستین شناور با مشخصات و ویژگی‌های جدید ویژه جمع‌آوری و مقابله با آلودگی‌های نفتی در کشور، به همت پایانه‌های نفتی ایران و با توان متخصصان داخلی به مراحل پایانی رسیده است؛ دستاوردی که علاوه بر جلوگیری از خروج ارز، نمادی از خودکفایی ملی و گامی راهبردی در صیانت از محیط زیست دریایی به شمار می‌رود.

پیشرفت ملی در بومی‌سازی شناورهای مقابله با آلودگی به همت پایانه‌های نفتی ایران

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی پایانه‌های نفتی ایران، مدیرعامل و اعضای هیأت‌مدیره شرکت پایانه‌های نفتی ایران از پروژه ساخت شناور با مشخصات و ویژگی‌های نوین ویژه جمع‌آوری و مقابله با آلودگی‌های نفتی در یارد شرکت کشتی سازی سیراف واقع در شهرک صنعتی پرند بازدید کردند. عباس اسدروز در جریان این بازدید با اشاره به گستره فعالیت‌های شرکت پایانه‌های نفتی ایران اظهار داشت: این شرکت در چهار استان کشور دارای پنج منطقه عملیاتی است که هر یک نقشی تعیین‌کننده در تداوم پایدار تولید و صادرات نفت و گاز ایفا می‌کنند. بزرگ‌ترین و مهم‌ترین این مناطق، پایانه خارگ است که به دلیل حجم بالای صادرات، جایگاهی حیاتی دارد. همچنین پایانه‌های دیگر در عسلویه، شمال، ماهشهر و جاسک نیز از زیرساخت‌های کلیدی کشور در حوزه صادرات به شمار می‌روند. تمامی این پایانه‌ها با دریا پیوند مستقیم دارند و به همین دلیل آمادگی برای مقابله با آلودگی‌های نفتی، ضرورتی انکارناپذیر است. وی با تأکید بر اهمیت صیانت از محیط زیست دریایی ادامه داد: زیرساخت‌های استراتژیک ما شامل خطوط لوله، مخازن ذخیره‌سازی، اسکله‌های صادراتی و گوی‌های شناور در دریا مستقر هستند. در صورت بروز هرگونه حادثه یا تهدید، مسئولیت ما این است که در کوتاه‌ترین زمان ممکن با آلودگی‌های نفتی مقابله کنیم تا تبعات زیست‌محیطی و پیامدهای بین‌المللی آن دامن‌گیر کشور نشود.

  مدیرعامل پایانه‌های نفتی ایران در ادامه به روند ساخت نخستین شناور جمع‌آوری آلودگی‌های نفتی در کشور اشاره کرد و گفت: این شناور به‌طور کامل توسط متخصصان داخلی و در شرکت سیراف طراحی و ساخته می‌شود. تا پیش از این، همواره برای چنین شناورهایی وابسته به شرکت‌های خارجی بودیم؛ اما امروز به توانمندی داخلی اتکا کرده‌ایم و این نیاز حیاتی با دانش ایرانی برآورده می‌شود. اسدروز در بخش دیگری از سخنان خود تأکید کرد:پیش از این، تأمین شناورهای مقابله با آلودگی تنها از طریق خرید خارجی ممکن بود که هزینه‌های گزافی بر کشور تحمیل می‌کرد. اکنون با اتکا به توان داخلی و همکاری با شرکت‌هایی همچون سیراف، نه‌تنها از خروج میلیون‌ها دلار ارز جلوگیری شده، بلکه دانش فنی این حوزه نیز در داخل کشور بومی‌سازی شده است. وی در پایان یادآور شد:طبق استانداردهای بین‌المللی، در اختیار داشتن شناورهای مقابله با آلودگی و تجهیزات مرتبط، بخشی از الزامات اساسی است. این موضوع علاوه بر اهمیت در حفظ اعتبار کشور در مجامع جهانی، یک وظیفه اخلاقی و قانونی در راستای صیانت از محیط زیست دریایی به شمار می‌رود. خوشحالیم که برای نخستین بار این توانمندی در داخل کشور شکل گرفته و امیدواریم به الگویی برای سایر پروژه‌های صنعتی و دریایی بدل شود. مدیرعامل شرکت پایانه‌های نفتی ایران تصریح کرد: این پروژه نمادی روشن از توانمندی متخصصان ایرانی در شرایط تحریم و محدودیت‌های خارجی است؛ دستاوردی که می‌تواند نقطه آغاز تحولاتی بزرگ در صنعت کشتی‌سازی و صنایع دریایی کشور باشد؛ تحولاتی که ضمن تأمین نیازهای عملیاتی، مسیر آینده‌ای روشن‌تر برای حضور فعال بخش خصوصی در پروژه‌های کلان ملی را ترسیم خواهد کرد.

عباس اسدروز+ شرکت پایانه‌های نفتی ایران+ساخت شناور +جمع‌آوری و مقابله با آلودگی‌+ شرکت کشتی سازی سیراف  8 عباس اسدروز+ شرکت پایانه‌های نفتی ایران+ساخت شناور +جمع‌آوری و مقابله با آلودگی‌+ شرکت کشتی سازی سیراف  7 عباس اسدروز+ شرکت پایانه‌های نفتی ایران+ساخت شناور +جمع‌آوری و مقابله با آلودگی‌+ شرکت کشتی سازی سیراف  6 عباس اسدروز+ شرکت پایانه‌های نفتی ایران+ساخت شناور +جمع‌آوری و مقابله با آلودگی‌+ شرکت کشتی سازی سیراف  5 عباس اسدروز+ شرکت پایانه‌های نفتی ایران+ساخت شناور +جمع‌آوری و مقابله با آلودگی‌+ شرکت کشتی سازی سیراف  4 عباس اسدروز+ شرکت پایانه‌های نفتی ایران+ساخت شناور +جمع‌آوری و مقابله با آلودگی‌+ شرکت کشتی سازی سیراف  3 عباس اسدروز+ شرکت پایانه‌های نفتی ایران+ساخت شناور +جمع‌آوری و مقابله با آلودگی‌+ شرکت کشتی سازی سیراف  2

(دوشنبه ۷ مهر ۱۴۰۴) ۱۲:۵۶
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید